Son yıllarda otomobil endüstrisinde çığır açan teknolojilerin Çin ve ABD’den gelmesi Avrupa kamuoyunda tartışma konusu olurken Volkswagen, 300 bin kişiye istihdam sağladığı Almanya’daki bazı fabrikalarını kapatacağını duyurdu. Volkswagen, yeniden yapılandırmanın şirketin rekabet gücünü artırmaya yönelik kısa vadede gerekli yapısal düzenlemeleri gerçekleştirmek için yeterli olmadığını belirterek mevcut durumda araç ve parça üretim tesislerinin kapatılmasının kaçınılmaz olduğunu açıkladı. İş güvencesini sonlandırdığını duyuran Alman üretici daha önce bu konuda tüm önlemlerin İşçi Konseyi ile değerlendirileceğini bildirmişti.
Alman otomobil üreticileri, enflasyonist baskılar, yüksek enerji maliyetleri, Avrupa’daki yavaş ekonomik büyüme, yükselen aşırı sağ ve Çinli otomobil üreticilerinin yanı sıra Tesla’nın rekabetiyle karşı karşıya kaldı.
Elektrikli araçlara geçiş, Almanya’nın otomotiv sektörü için ülkede ve Avrupa Birliği (AB) nezdinde çeşitli düzenlemeler ve ham madde tedariki nedeniyle zorlu olmayı sürdürüyor. Sektör, batarya teknolojisine büyük yatırımlar yaparken artan maliyetlerle boğuşmak zorunda kalıyor.
Volkswagen, geçen hafta yaklaşık 10 milyar euro tasarruf ve maliyet azaltma önlemleri kapsamında 87 yıllık tarihinde ilk kez, yaklaşık 300 bin kişiye istihdam sağladığı Almanya’daki bazı fabrikalarını kapatmayı değerlendirdiğini açıkladı.
Dünyanın en büyükleri arasında yer alan Bosch ve Continental gibi Alman otomobil tedarikçileri ve diğer Avrupa otomotiv üreticileri, hem marjlar hem de talep düştüğü için on binlerce kişiyi işten çıkarma yoluna giderken, 1994’te bir iş güvencesi anlaşması imzalayan Volkswagen, istihdamı azaltamadı.
Volkswagen Group’un Üst Yöneticisi (CEO) Oliver Blume, 2 yıl önce göreve başladıktan sonra tasarruf ve maliyet azaltma önlemlerinin parçası olarak personel giderlerini 2026’ya kadar 5’te bir düşürmeyi planlıyordu.
Ancak iki yılda 3 milyar avroluk tasarruf hedefine ulaşılamamasının ardından Blume, daha fazlasını yapmak için geçen hafta düğmeye bastı. Blume, şirketin 30 yıllık iş güvencesi garantisini iptal ederek, 87 yıllık tarihinde ilk kez Almanya’daki fabrikaları kapatmayı değerlendirme planını açıkladı.
Söz konusu planın açıklanmasının ardından Volkwagen yönetimi, çalışan ve temsilcileriyle görüşmeye başladı. Fakat işçi sendikaları ve iş konseyi fabrikaların kapatılmasının kabul edilemez olduğunu açıkladı.
Volkswagen yönetiminin planları için işçilerle geçen hafta başlayan toplantısı şirketin son kemer sıkma planlarını protesto eden pankartlarla başladı.
Çalışanlar, “Biz Volkswagen‘iz-siz değilsiniz”, “İş güvencesinden elinizi çekin” pankartlarıyla yönetim kurulunu “çifte standart” uygulamakla suçladı. Buna ek olarak tesislerin kapatılması konusunda da markanın karşısına iş konseyinde oy haklarının yüzde 20’sine sahip olan ve istihdama öncelik veren Aşağı Saksonya eyaleti çıkıyor. Volkswagen hissedarı olan eyalet yönetimi, fabrikaların kapatılmasını istemiyor.
Son yıllarda otomobil endüstrisinde çığır açan teknolojilerin Çin ve ABD’den gelmesi Alman kamuoyunda tartışma konusu olurken Alman üreticiler, bu tartışmalardan sonra elektrikli otomobiller için 200 milyar eurodan fazla yatırım yapacaklarını açıkladı. Alman otomotiv sektörü, toplam katma değerin yüzde 5’ini oluşturuyor. Ülkede istihdamın yüzde 3’ü de otomotiv sektöründen sağlanıyor. Merkezi Münih’te bulunan Ekonomi Araştırma Enstitüsüne (Ifo) göre, Almanya’da üretilen otomobillerin yüzde 70’i İngiltere, Fransa, İtalya, İspanya ve ABD’ye ihracat ediliyor. Ayrıca son yıllarda Çin de pazar büyüklüğüyle Alman üreticiler için önemli bir ihracat ülkesi haline geldi.
Volkswagen’deki kriz, geçen yılın sonlarında elektrikli araç sübvansiyonunu sona erdiren Alman hükümetinin bataryayla çalışan otomobiller için potansiyel yeni vergi indirimleri açıklamasına sebep olması da dikkati çekti.
Alman hükümetinin geçen yıl elektrikli araçlar için yeşil dönüşüme yönelik teşvikleri sona erdirdikten sonra hazırladığı kanun taslağına göre, şirketler yeni satın aldıkları elektrikli ve nitelikli sıfır emisyonlu araçların değerinin yüzde 40’ına kadar olan kısmını vergi faturalarından düşebilecek.
Volkswagen Group tarafından açıklanan kapsamlı tasarruf planları, Avrupa Komisyonunu tedirgin etti.
Eski AB Komisyonu İç Pazar ve Sanayiden Sorumlu Üyesi Thierry Breton, Alman Handelsblatt gazetesine yaptığı açıklamada, “Fabrika kapatmaya yönelik açıklamalar beni çok endişelendiriyor.” ifadesini kullandı.
Breton, sektördeki durumun “güllük gülistanlık olmadığını” ve bunu örtbas etmenin bir anlamı olmadığını ifade ederek, otomotiv sektöründeki krizi Avrupalı üreticilerin müşterilerini elektromobilite konusunda ikna etmeyi başaramamasına bağladı.
Alman haftalık “Kfz-betrieb” dergisinin Wolfsburg merkezli şirketin Alman bayilerine gönderdiği bir mektuba atıfta bulunarak yayınladığı habere göre, Volkwagen Group, markanın içten yanmalı motorlara sahip neredeyse tüm otomobil modellerinin fiyatlarını önemli ölçüde artırdı.
En yüksek artış yaklaşık 2 bin 500 avro ile yeni makyajlanan Touareg arazi aracında görülürken, en düşük artış 500 avro ile Taigo ve T-Cross modellerinde oldu. En çok satılan Golf ve Tiguan’ın fiyatı yaklaşık 1100 avro artırıldı.
Otomobil uzmanı Prof. Dr. Ferdinand Dudenhöffer, Volkswagen’in söz konusu kararlarını değerlendirdi.
Volkswagen’in Aşağı Saksonya’ya çok güçlü bir şekilde bağlı olduğunu vurgulayan Dudenhöffer, markanın bu bağlılığı ortadan kaldıracak fabrikaları uluslararası pazarlara açarak yeni bir strateji oluşturması gerektiğini belirtti.
Dudenhöffer, Volkswagen’deki kriz konusunda, “Skoda markasına bakarsanız Volkswagen’in araç üretiminde başarılı olduğunu görürsünüz. Yani konu ürünler ya da teknolojisi değil. Bu kriz Almanya’daki yasaların yapısının bir sonucu.” dedi.
Alman otomotiv üreticilerin elektrikli araçları çok güçlü bir şekilde üretme planları olduğunu anlatan Dudenhöffer, ancak bu planların hayata geçirilmesinin siyasi nedenlerden mümkün olmadığını vurguladı.
Dudenhöffer, Çin’de elektrikli araç sektörünün çok güçlü olduğunu ifade ederek, Çinli üreticilerin Avrupa ve Almanya’ya kıyasla büyük hacimlerde elektrikli araç sattıkları için büyük maliyet avantajlarının bulunduğunu söyledi.
Avrupa otomotiv sektörü için gelecek 5 yıl için de değerlendirmelerde bulunan Dudenhöffer, “Avrupa zayıflayacak. Çin daha da güçlenecek. Gördüğümüz şey, otomobil üreticilerinin adım adım Çin pazarına daha fazla girdiği, bütçelerini ve yatırımlarını daha çok Çin’e ve biraz da ABD’ye aktardığıdır. Avrupa, sadece otomotiv sanayisinde değil bir bütün olarak sanayileşmede giderek daha da zayıflayacak bir bölge olacak.” dedi.
Dudenhöffer, Avrupa’da otomotiv üreticilerinin rekabet etmek ve güçlü kalmak için Çin’le daha fazla iş birliği yapması gerektiğinin altını çizerek şunları kaydetti:
“Çinli otomobil üreticileriyle daha fazla işbirliği yapmaları gerekiyor. Ek gümrük vergisi gibi çılgınca şeyleri durdurmanız gerekiyor. Çin ile işbirliği elektrikli araçlar kapsamında güçlü bir Avrupa pazarı oluşturmak için çok önemli olacaktır. Çünkü bunu yaparsanız, şirketlerimiz de elektrikli araç teknolojisine girebilir ve daha yüksek hacim nedeniyle maliyet avantajları elde edebilir. Bunu yaparsanız Çin ile rekabet edebilirsiniz. Aksi takdirde kaybedersiniz.”
Alman otomotiv üreticilerin Türkiye’ye olası yatırımları konusunda değerlendirmelerde bulunan Dudenhöffer, “Türkiye pazarı, otomotiv üreticileri için hizmet açısından çok küçük bir pazar. Yıllık yaklaşık 1 milyon araba satılıyor. Dolayısıyla sadece Türkiye pazarıyla yaşayamazsınız. Türkiye AB’ye ve siyasi sisteme yaklaşırsa bu Türkiye’deki tedarikçiler ve otomobil endüstrisi için ilginç olacaktır. Volkswagen, AB’ye, Avrupa’ya istikrarlı bir ihracat olduğunu görürse Türkiye’ye büyük yatırımlar yapacaktır.” diye konuştu.
Haber bültenimize kayıt olun
Gelişmelerden anında haberdar olmak için haber bültenimize kaydolun ve en güncel haberleri kaçırmayın!
Verilerinizin korunmasını önemsiyoruz.
Gizlilik Politikamızı
okuyun.
İlgili Haberler
Eylül 2021-Haziran 2023 yılları arasında Adana Demirspor’da görev yapan A Milli Takımımızın teknik direktörü Vincenzo Montella, Adana’nın gelir vergisi rekortmeni oldu. 36 MİLYON LİRAYLA VERGİ REKORTMENİ OLDU Adana Defterdarlığı, 2023 yılı vergilendirme döneminde en fazla vergi beyan eden mükellefleri açıkladı. Toplam 100 kişiden oluşan listenin ilk sırasında, 36 milyon 479 bin liralık vergi beyanıyla Adana […]
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Gelir İdaresi Başkanlığınca (GİB) kartla ödeme almayan işletmelere yönelik yürütülen çalışmaları değerlendirdi. Bakanlık tarafından kayıt dışı ekonomiyle mücadelenin etkinleştirilmesine yönelik bugüne kadar çok sayıda uygulamanın devreye alındığına işaret eden Şimşek, bu kapsamda, perakende mal ve hizmet sunan esnaf ve işletmelerdeki banka kartlarıyla ödeme yapılmasına imkan sağlayan POS cihazlarıyla fiş […]
İstanbul’un tarihi ve turistik noktalarından Kapalıçarşı’da işgaliye ücretlerine gelen okkalı zam esnafı isyan ettirdi. DÜKKANLARIN IŞIKLARINI SÖNDÜRMEYE BAŞLADILAR Fatih Belediyesi, Kapalıçarşı esnafından aldığı işgaliye ücretini 900 TL’den dükkânın konumuna göre metrekare başına 8 bin-15 bin TL’ye çıkardı. Yapılan zamma tepki gösteren esnaflar kararı protesto etmek için her gün öğlen 12.00’de dükkanlarının ışıklarını söndürmeye başladı. İLGİLİ […]
KOCAELİ’nin Gebze ilçesinde yapılan aşiret düğününde geline 3 kilo altın, damada ise 4 milyon 50 bin TL para takıldı. Celali Aşireti’ne bağlı Kars’taki Özbağ ailesinden Tunay ve Zafer Özbağ çiftinin oğlu Serhat ile Ayşe ve Erdal Bitirgiç’in kızları Şevval, Cumhuriyet Mahallesi’ndeki bir sosyal tesisin açık alanında yapılan düğünle dünyaevine girdi. Düğüne aşiret reislerinden kanaat önderlerine, […]
ABD’de otomotiv sektöründe büyük yankı uyandıran bir geri çağırma dalgası başladı. Mazda, Toyota ve Mercedes-Benz, yazılım hataları nedeniyle toplamda 150 bin aracı geri çağırıyor. ABD Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA) tarafından yapılan açıklamalara göre, araçlarda tespit edilen kritik yazılım hataları güvenlik riskleri oluşturuyor. NEDEN GERİ ÇAĞRILDILAR? Mazda, 77 bin 670 aracını geri çağırırken, hava […]
AK Parti Grup Başkanı Abdullah Güler, “Değişik zamanlarda siyasi partilere ziyaretler yapmak suretiyle usul ve yöntem açısından bir düşünceyi ortaya koyarsak, sonraki aşamalarda toplumun her kesimiyle müzakere ederek, sivil, demokratik, katılımcı, çoğulcu bir anayasayı milletimize armağan ederiz.” dedi. AK Parti Grup Başkanı Güler, 1 Ekim Salı günü başlayacak 28. Dönem 3. Yasama Yılı öncesi AA […]
Ticaret Bakanlığı, Eylül ayı içinde ilan fiyatlarında fahiş artışı yapan 117 emlak işletmesine 11 milyon 700 bin TL ceza uygulandığını açıkladı. Bakanlıktan yapılan açıklamada, Ticaret Bakanlığı, İç Ticaret Genel Müdürlüğü’nün, konut kredisi faiz oranlarında düşüş olacağı yönündeki haberler üzerine, emlak ilan fiyatında fahiş artışına giden bir emlak işletmesine geçen hafta denetim yapmış ve 100 bin […]
Antalya’nın Serik ilçesinde dükkanlara bırakılan, içinde 5 TL bulunan zarfla karşılaşan esnaf şaştı kaldı. Olay, Serik ilçesine bağlı Merkez Mahallesi’nde yaşandı. İş yerine gelen esnaf, dükkanlarına bırakılan zarflarla karşılaştı. Zarfların bazılarından sadece 5 TL çıkarken, bazılarından ise paranın yanı sıra sabah siftahı yazılı bereket duası çıktı. İLGİLİ HABER Rakam dudak uçuklatacak cinsten! Vincenzo Montella, vergi […]
Gazze’de binlerce masum sivili katleden İsrail ekonomisi negatif izlenim vermeye devam ediyor. Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu Moody’s İsrail ekonomisinin devam eden çatışmalar nedeniyle büyük risk altında olduğunu duyurdu. İsrail’in kredi notunu “A2″den “Baa1″e düşürürken, ülkenin kredi notu görünümünü negatifte tuttu. Moody’s’ten yapılan açıklamada, İsrail’in kredi notunun revize edildiği bildirildi. Açıklamada, İsrail’in döviz ve yerel para […]
Türkiye‘nin ihracatı, ağustosta, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 2,3 artarak 22 milyar 48 milyon dolar, ithalatı ise yüzde 10,7 azalışla 27 milyar 40 milyon dolar olarak gerçekleşti. Türkiye İstatistik Kurumu ve Ticaret Bakanlığı işbirliğiyle oluşturulan ağustos ayına ilişkin geçici dış ticaret verileri açıklandı. Buna göre, Genel Ticaret Sistemi kapsamında ihracat, ağustosta, geçen yılın aynı […]