Günümüzde iletişim barınma, gıda gibi bir temel ihtiyaç haline gelmişken bu alanda operatörlerin belirlediği fiyatlar son zamanlarda büyük tepki topluyor. Taahhüt süresi dolduktan sonra paket yenilemek isteyen tüketiciler yüzde 200 ila yüzde 300 arası zamlarla karşı karşıya kalıyor.
Vatandaşlar bu zamlara tepki göstermek amacıyla 2 gündür sosyal medyada organize oluyor. Bugün X’te #OperatörSoygunu hashtagi Türkiye gündeminin ilk sırasına otururken, kullanıcılar son aylardaki fiyat artışlarını paylaşarak zamlara tepki gösterdi. Bir kullanıcı benzer bir paket almasına rağmen daha önce 162.7 lira fatura öderken bu ay itibarıyla faturasının 640.5 liraya yükseldiğini belirtti. Yani söz konusu kullanıcı 2 ay öncesine göre ağustosta tam olarak yüzde 294 zamlı bir fatura ödemiş.
Operatör zamlarına tepki sosyal medya ile de sınırlı kalmış değil. Şikâyet sitelerinde ‘fahiş zam’ yapıldığına dair şikayetler her geçen gün artıyor. Sikayetvar.com’da bir kullanıcı uzun süredir Türk Telekom mobil hat kullanıcısı olduğunu vurgulayarak “188 TL olan sabit faturalı hattım için 1765 TL’lik bir artırım yapılıyor ve lütufmuş gibi 570 TL’ye inileceği söyleniyor. Bu nasıl bir ahlak anlayışı” ifadelerini kullandı.
Yine aynı sitede Turkcell faturalı hat kullandığını belirten bir kullanıcı ise “240 lira ödediğim paketimin güncel hali 600 lira olarak teklif ediliyor. Böyle bir saçmalık olabilir mi. İki katından fazla bir zam hangi sektörde var. Eğer yardımcı olmazsanız hattımı kapatmayı düşünüyorum” şikayetinde bulundu.
Türkiye’de ve dünyada pek çok tüketici hem fiyat artışlarından etkilenmemek için hem de mevcut koşullarda görece daha uygun rakamlı bir abonelik ücreti ödemek için taahhütlü paketleri tercih ediyor. Burada şirketler de gelirini garanti altına aldığı için sistemden fayda sağlıyor. Taahhütler genel olarak 12 veya 24 ay için veriliyor. Taahhütler ileriye yönelik verilen sözler olduğu için aslında ileriye yönelik enflasyon beklentilerine göre hesaplama yapmak gerekiyor. Çünkü bir önceki taahhüt verildiğinde şirketler ileriye yönelik potansiyel maliyet artışlarını da göz önünde bulundurarak bir fiyat belirliyor.
TCMB’nin eylül ayı piyasa katılımcıları anketine bakıldığında piyasanın 12 ay sonrası için enflasyon beklentisinin yüzde 27.49, 24 ay sonrası için ise yüzde 18.38 olduğu görülüyor. Bu beklentiler gerçekleşirse 24 aylık TÜFE artışı yüzde 50.9 olacak. Buradan da anlaşılabileceği gibi operatörler yeni paket fiyatlarını beklentilere göre ayarlamıyor. Gerçekleşen enflasyonun fiyatlara yansıtılıp yansıtılmadığına bakarsak da yapılan zamları açıklayacak bir oran karşımıza çıkmıyor.
Yüksek oranda zam yapan operatörler büyük kârlar etmeye devam ediyor. Turkcell’in net kârı 2023 yılında bir önceki yıla göre yüzde 82.5 artarak 12 milyar 532 milyon lira oldu. 2024’ün ilk 6 ayında ise 5 milyar 760 milyon TL net kâr açıkladı. Türk Telekom’un net kârı da 2023’te bir önceki yıla göre yüzde 137.7 artarak 16 milyar 422 milyon liraya yükseldi. Buradan da görüleceği gibi önceden verilen taahhütler firmaların kârlılığına bir darbe vurmadı.
Öte yandan GSM operatörlerinin yaptığı fahiş zamların ardından Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın inisiyatif alarak konuya müdahale edeceği de iddia edildi.
Haber bültenimize kayıt olun
Gelişmelerden anında haberdar olmak için haber bültenimize kaydolun ve en güncel haberleri kaçırmayın!
Verilerinizin korunmasını önemsiyoruz.
Gizlilik Politikamızı
okuyun.
İlgili Haberler
Bakan Bayraktar duyurdu: Türkiye Afrika’da altın üretecek
Trump zaferi ve faiz indirimleri sonrası MicroStrategy hisseleri fırladı
Yediemin otoparklarındaki araçların satışı kolaylaştı
Türkiye Havalimanlarında Yolcu Sayısı 198 Milyonu Aştı
Kasım ayında yapılan indirimlerle artan e-ticarette güvenlik riskleri had safhaya ulaşıyor
Abdülhamid Han, Karadeniz’de ilk sondaja başladı
Pakistan’da tren istasyonuna bombalı saldırı: En az 26 ölü, 46 yaralı
İkinci el oto pazarında ekim satışları geçen yıla göre yüzde 39 arttı
Elektrik ve doğalgazı zamlı ödeyecek kesim belli oldu
Marmara’da deniz üstü rüzgar enerjisi potansiyeli yatırıma dönüştürülecek