KALYON İnşaat, Türkiye’nin doğusunu uluslararası ticaretin kalbine bağlayacak, Zengezur Koridoru’nun önemli bir parçası olan Kars – Iğdır – Aralık – Dilucu Yüksek Standartlı Demiryolu Projesi’ni hayata geçirdiğini duyurdu. Geçtiğimiz günlerde temel atma töreni gerçekleştirilen proje ile Asya ile Avrupa arasında kesintisiz demiryolu bağlantısı sağlanacak.
İstanbul Havalimanı, Kuzey Marmara Otoyolu, metrobüs yolu projesi ve Marmaray gibi projeleri hayata geçiren Kalyon İnşaat; şimdi de Zengezur Koridoru’nun önemli bir parçası olan 224 kilometre uzunluğundaki Kars – Iğdır – Aralık – Dilucu Demiryolu Projesi’ni yapıyor. Asya ile Avrupa arasında kesintisiz demiryolu bağlantısı sağlayacak bu proje ile ticaretin hızlanması, lojistik sektörünün güçlenmesi ve maliyetlerin de düşmesi hedefleniyor.
İpek Yolu Ekonomik Kuşağı’nın doğu-batı eksenindeki en önemli parçalarından birini oluşturan projenin hayata geçmesiyle mevcut 18 günlük transit süresinin 12 güne ineceği bildirildi. Projenin sinyalli, elektrikli ve çift hatlı olarak planlanmasının taşıma kapasitesini önemli ölçüde artıracağı, ulaştırma süresini kısaltacağı ifade edildi.
Şirketten yapılan bilgilendirmede “Deniz yoluna kıyasla yaklaşık yarı sürede taşıma imkanı sunacak olan demiryolu, Orta Asya’dan Avrupa’ya ulaşımda güçlü bir lojistik köprü işlevi görecek. Yılda 5,5 milyon yolcu ve 15 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacak projeyle birlikte; ticaret daha hızlı, daha güvenli ve daha düşük maliyetle gerçekleşecek. Yaklaşık 10.000 kişilik bir istihdamla hayata geçirilecek bu proje; lojistik, sanayileşme, ihracat ve istihdam gibi birçok imkanı da beraberinde getirerek bölgesel kalkınmanın en büyük itici gücü olacak. Bölgenin sosyoekonomik gelişimine de büyük katkılar sağlayacak” denildi.
CARİ DENGEYE KATKI
Açıklamanın devamında şu ifadelere yer verildi:
“Türkiye 600 milyar doları aşan dış ticaretinin çok düşük bir bölümünü demiryolu taşımacılığı üzerinden gerçekleştiriyor. Öyle ki; demiryollarının dış ticaret yük taşımacılığımızdaki payı yüzde 1’in altında. Söz konusu proje; 15 milyon tonluk yük taşımacılığı kapasitesi ile şu anda yüzde 1’in altında olan bu oranın yüzde 4’e kadar çıkmasına yönelik bir altyapı sunacak. Demiryolu ile taşımacılığın güçlenmesi, ülkemizin 2024 yılında 14,7 milyar dolar olan navlun giderlerinin de azalması için olanak yaratacak.
“Güzergah alternatif değerlendirmesi, sınır ötesi etkiler, iklim ve meteoroloji, jeoloji ve deprem riski, toprak ve zemin koşulları, su kalitesi ve hidroloji, hava kirliliği, gürültü ve titreşim, trafik ve ulaşım, görsel etkiler, biyoçeşitlilik, sosyal bileşenler, sosyoekonomik yapı, kültürel miras ve kümülatif etki gibi başlıklarda ayrıntılı değerlendirmelerle nihai hale getirilen proje tüm dünyaya örnek olacak.
“Çevresel sürdürülebilirlik açısından da öne çıkan proje, tamamen elektrifikasyona dayalı olup karayolu taşımacılığına kıyasla yıllık yaklaşık 500.000 ton karbon emisyonunu azaltacak. Elektrikli trenler ayrıca azot oksit, kükürt oksit ve uçucu organik bileşik emisyonlarını düşürerek özellikle şehirlerde hava kalitesinin iyileştirilmesine katkı sağlayacak.”
‘ÜLKEMİZ VE BÖLGEMİZ İÇİN GELECEĞE MİRAS ESERLER ORTAYA KOYMAKTAN GURUR DUYUYORUZ’
Projenin Türkiye’ye ve yakın coğrafya için taşıdığı önemi dile getiren Kalyon İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Murathan Kalyoncu, “Uluslararası barış ve refaha büyük katkılar sağlayacak projemiz; Türkiye-Azerbaycan ve Ermenistan arasında ulaşım hatlarını geliştirmekle kalmayacak aynı zamanda ekonomik iş birliğini güçlendirecek ve bölgesel barışı pekiştirecek. Zengezur Koridoru kapsamında dost ve kardeş ülke Azerbaycan’da inşa edilmekte olan 110,4 km’lik demiryolu ve 104 km’lik otoyol projeleri de Kalyon İnşaat tarafından gerçekleştiriliyor. Türkiye ile Azerbaycan arasındaki yeni ulaşım bağlantısını sağlayacak olan bu projeler, Türkiye ile Nahçıvan ve Azerbaycan arasında köprü vazifesi görecek. Projenin sinyalli, elektrikli ve çift hatlı olarak planlanması taşıma kapasitesini önemli ölçüde artıracak ve ulaştırma süresini kısaltacak. Deniz yoluna kıyasla yaklaşık yarı sürede taşıma imkanı sunacak olan proje, Orta Asya’dan Avrupa’ya ulaşımda güçlü bir lojistik köprü işlevi görecek. Diğer taraftan; çevresel sürdürülebilirlik her projemizde önceliklerimizin başında yer alıyor. Toplam 2,4 milyar Euro değerinde yeşil nitelikli uluslararası finansmana sahip projemizle; yüksek enerji verimliliği sayesinde çevresel etkileri en aza indireceğiz. Türkiye’nin iklim taahhütleri ve Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ile tam uyumlu bir şekilde çalışacağız. Kalyon İnşaat olarak; bugüne kadar gerçekleştirdiğimiz tüm projelerimizle ülkemizin ulaştırma alanında küresel bir güç haline gelmesine destek vermekten, ülkemiz ve bölgemiz için geleceğe miras eserler ortaya koymaktan büyük bir gurur duyuyoruz” dedi.
PROJE HAKKINDA
Kars-Tiflis hattının yaklaşık 12. kilometresinden başlayarak Dilucu Sınır Kapısı’na kadar uzanacak olan demiryolu hattının planlanan güzergahı üzerinde Subatan, Digor, Tuzluca, Iğdır, Karakoyunlu, Aralık ve Dilucu olmak üzere toplam 7 istasyon bulunacak. Proje, Kars ili merkez ve Digor ilçeleri, Iğdır ili Tuzluca, Merkez ve Karakoyunlu ilçeleri üzerinden ilerleyerek, Aralık ilçesinde Azerbaycan (Nahçivan) sınırında son bulacak.
Projenin ana bileşenleri
· 224 km yüksek standartlı elektrikli demiryolu
· 7 istasyon
· 480 menfez
· 144 altgeçit
· 27 üstgeçit
· 10 köprü
· 3 viyadük
· 19 aç-kapa tünel
· 5 tünel
· 6 makas sahası
Ayrıca Azerbaycan’da gerçekleştirilen projeler ile
· 110,4 km demiryolu
· 104 km otoyol